• تاریخ : ۲۰ام شهریور ۱۳۹۶
  • موضوع : آسیان

مواد غذایی برای ریکاوری و بازیابی بدن

ورزشکاران حرفه ای مجبور هستند ورزش های سنگین انجام دهند که به اوج برسند ولی معمولا نیاز به ریکاوری و بازیابی عضلات دارند که ممکن هست زمانبر باشدو مکمل های خاص و مواد غذایی وجود دارد که روند ریکاوری را سریع تر می کنند.

ریکاوری سریع با مواد غذایی و مکمل

برای بازیابی و ریکاوری سریعتر چه مکملهایی را باید مصرف کنیم؟ درست هست که انجام تمرینهای سنگین در باشگاه باعث افزایش حجم و قویتر شدن عضلاتتان خواهد شد؛ اما قطعاً این تمرینها بدن درد نیز به دنبال خواهد داشت. با استفاده از مکملهای مناسب می توانید این دردها را کاهش داده و خود را با سرعت بیشتری برای تمرین بعدی تان آماده کنید؛ حتی ممکن هست باعث شود تا کمی بیشتر از قبل چربی بسوزانید.

همه ما با دردهای عضلانی و گرفتگی بدن بعد از آخرین روز باشگاه آشنایی داریم؛ خصوصا اگر تمرینهای سنگینی را انجام داده باشیم. تغذیه، خواب کافی و برنامه ورزشی مناسب می تواند از این دردهای عضلانی جلوگیری کند.

در ادامه به معرفی مکمل هایی خواهیم پرداخت که به کاهش این دردهای عضلانی کمک نموده و باعث می شوند که همیشه تمرینهای تان را بدون زحمت ادامه دهید. هرچقدر زودتر بدنتان ریکاوری شود، سریعتر به برنامه ورزشی تان باز خواهید گشت.

آمینو اسید شاخه دار

تنها یک علت برای توضیح آمینو اسید شاخه دار (BCAA) در تمامی مکملهای مخصوص ریکاوری بعد از ورزش وجود دارد؛ که آن وجود پروتئینهایی مانند والین، لوسین و ایزولوسین هست که درد عضلانی را کاهش داده و برای عضلات اهمیت بسیاری دارد.

هدف تمرینهای سخت، ورزیده کردن بافت عضلانی هست تا بزرگتر و قویتر شوند. مصرف ۵ گرم BCAA دوز اعلام شده جهانی هست و می توانید آن را قبل، وسط یا بعد از تمرین یا حتی در طول روز مصرف کنید. نسبت BCAAها باید ۱:۱:۲( لوسین: ایزولوسین:والین) باشد.

روغن ماهی

روغن ماهی یکی از مفیدترین مکملهای موجود در بازار هست؛ که هم برای سلامت قلب و تعادل وزن مفید هست. روغن ماهی راهی هوشمندانه برای افزایش سطح سلامتی بدن بوده و حتی زمانی که می‌خواهید بدنتان را بعد از ورزش ریکاوری کنید، این مکمل طبیعی شما را ناامید نخواهد کرد و قطعاً فواید آن را پس از ورزش خواهید دید.

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب ضروری EPA و DHA هست؛ همچنین خواص ضد التهابی دارد که از گرفتگی عضلات پس از ورزش نیز جلوگیری می کند.

طبق تحقیق انجام گرفته کسانی که از مکمل روغن ماهی بعد از تمرین ورزشی استفاده کرده بودند، درد کمتر و تورم عضلانی کمتری نسبت به سایرین داشتند.

این نتایج به علت تاثیر روغن ماهی برای تقویت غشای سلولی و کاهش استرس اکسیداتیو، حاصل می شود.

مصرف روزانه ۱ گرم روغن ماهی سلامت قلبی و عروقیتان را تضمین خواهد کرد؛ اگر می خواهید از دردهای عضلانی پس از ورزش رها شوید، مصرف ۲ گرم روغن ماهی را به شما پیشنهاد می کنیم.

مقاله مرتبط: ارتقا عملکرد بدن و ریکاوری بدن با کنترل تنفس

ال کارنتین- ال تارتارات

ال کارنتین و ال تارتارات به عنوان چربی سوز شناخته شده، امروزه ال کارنتین به عنوان یکی از مهمترین مکملها برای ریکاوری ورزشها معرفی شده هست.

این مکمل میزان تجمع آمونیاک را کاهش داده و هنگام انجام حرکتهای ورزشی، به جریان خون در بدن را سرعت می بخشد؛ همچنین پس از پایان تمرینهای ورزشی، ال کارنتین فرآیند بازسازی بافتها را بهبود می بخشد.

طبق پژوهشهای انجام گرفته، ورزشکارانی که ۲ گرم ال کارنتین به صورت روزانه و به مدت سه هفته مصرف کردند، پس از پایان تمرینهای اسکات، با آسیب بافتی و درد عضلانی کمتری مواجه شدند.

بر اساس تحقیقی دیگر، زنان و مردان میانسالی که مکمل ال کارنتین مصرف کرده بودند، آسیب عضلانی و درد کمتری نسبت به دیگران داشتند.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما