• تاریخ : ۱۵ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : آسیان

MG 360 - خودروی ام جی 360

خودروی ام جی ۳۶۰ ارمغان نوآوری های شرکت ام جی در کلاس خودروهای خانوادگی هست که در طراحی بروز شده این خودرو ضمن استفاده از فضای بیشتر در کنار امنیت مضاعف از امکانات رفاهی قابل توجهی در مقایسه با نسل قبلی این کلاس استفاده میشود.

این خودرو مدل تکامل یافته ام جی ۳۵۰ می باشد که در شرکت ام جی پارس بصورت مونتاژ تولید و به بازار عرضه میشود.

مشخصات کامل ام جی ۳۶۰:

MG 360 - خودروی ام جی 360

MG 360 - خودروی ام جی 360

MG 360 - خودروی ام جی 360

MG 360 - خودروی ام جی 360

گزارشی از اولین تست و بررسی MG 360 در ایران

اولین تست و بررسی MG360 در ایران منتشر شده هست که به بعضی ویژگی های این خودرو تازه وارد اشاره می کند:

۱- MG360 چگونه به ایران آمد؟

کمپانی سایک چین به عنوان مالک برند MG انگلیس، چند سالی هست که در بازار جهانی فعالیت گسترده ای را آغاز کرده و هر از چند گاهی محصولات جدید را به بازار معرفی می کند. سایک در بازار چین به عنوان بزرگترین خودروساز آن کشور شناخته می شود و در بازار جهانی، رتبه هفتم تیراژ تولید را دارد. همچنین در بحث تراز مالی و اعتبار، در رتبه چهلم جهانی میان تمام کمپانی های نفتی، بانکی، اقتصادی، مهندسی، صنایع هوایی، صنایع خودروسازی و…. قرار دارد.

از همین رو می توان به حضور این کمپانی در ایران احساس رضایت داشت و گفت که احتمالا بزودی اتفاق های خوبی برای محصولات این برند در بازار ایران می افتد. سایک با همکاری شرکای ایرانی، شرکت ام جی پارس را در ایران تاسیس نمود و با سرمایه گذاری مشترک، برنامه مونتاژ محصولات خود را از خط تولید ایران آغاز کرد. در قدم اول شاهد سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری برای این همکاری هستیم و به گفته مسئولان این شرکت، تا ۵ سال آینده این رقم همکاری به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد. سایک ۳۶۰ خودرویی هست سدان که در بازار جهانی با برند MG عرضه می شود و خط تولید ایران، برنامه صادرات این خودرو را به شش کشور دیگر با برند MG دارد.

MG 360 - خودروی ام جی 360

۲- در نگاه اول MG360 چگونه هست؟

وقتی اولین برخورد را با MG360 دارید، احتمالا شما را به یاد خودروهای دیگر از این برند می اندازد. پلتفرم مشترک این خودرو با ام جی GT در بخش های مختلف خودرو قابل تشخیص هست و حتی در بسیاری از قطعات شباهت فنی دارند. تفاوت اصلی ۳۶۰ با GT در بخش طراحی ظاهری هست. طراحی MG360 تا حد زیادی خانوادگی هست و در بعضی جزئیات طراحی اسپرت را هم یدک می کشد. ولی در طراحی MG GT بیشتر با ظاهری اسپرت و جوانپسند طرف هستیم که تا حدی جذابیت را برای قشری خاص فراهم می کند. در بخش طراحی داخلی نیز ام جی ۳۶۰ با ام جی GT برابر هست و تنها در بعضی جزئیات با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال طراحی صفحه کیلومتر MG360 تلفیقی از طراحی آنالوگ و دیجیتال هست و حس متفاوتی را به راننده می دهد. ولی شاید همین حس آنالوگ آن هم به این سبک برای بعضی افراد به عنوان جذابیت به حساب نیاید و گاهی ضعف دیده شود.

MG 360 - خودروی ام جی 360

MG 360 - خودروی ام جی 360

کنار خودرو طراحی ساده و در عین حال متعادلی دارد. خطوط طراحی روی آن شلوغی بیهوده را جلوه نمی دهند و تا حد زیادی به زبان یک خودرو اقتصادی با مخاطب صحبت می کنند. با نگاهی گذرا به در عقب خودرو این خودرو، می توان فهمید که طراحان MG و سایک، فضای مناسبی را برای ردیف عقب در نظر گرفته اند. ولی وجود قوسی داخل شاسی در ردیف عقب باعث شده تا فضای پا برای فردی که در قسمت وسط صندلی عقب می نشیند تا حد زیادی از بین برود. همچنین با توجه به نوع طراحی در صندوق، فضای مناسب بار در داخل آن تعبیه شده هست. نوع طراحی صندلی ها تا حد زیادی در جلو و عقب راحت بوده و با توجه به قیمت خودرو، آسایش مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. طراحی داشبورد MG360 در کنار سادگی قابلیت های ویژه ای را در بطن خود قرار داده هست و کیفیت مناسبی دارد. در بخش های از داشبورد و رودری ها از طرح فیبرکربن برای تزیین داخل MG360 استفاده شده هست.

MG 360 - خودروی ام جی 360

MG 360 - خودروی ام جی 360

در مجموع می توان گفت که این خودرو به عنوان یک محصول مونتاژی با توجه به نوع طراحی و فضای داخل قابلیت این را دارد تا نظر مشتریان ایرانی را به سمت خود بکشاند. از طرفی نگاه بعضی منتقدان به MG360 این هست که شاید طراحی ظاهری آن آنچنان جذاب به نظر نرسد و بیشتر حال و هوای یک خودروی اقتصادی را بازگو کند.

۳- پیشرانه MG360 چیست؟

MG360 پیشرانه ای مشابه به ام جی GT دارد. این خودرو در نسخه های مختلف به موتور ۱٫۵ لیتری مجهز هست. موتور ۱٫۵ لیتری این خودرو ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ نیوتون متر تولید می کند. این نیرو در تیپ ۱ و ۲ این خودرو با گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. اما در MG360 تیپ۳، موتور ۱٫۵ لیتری مجهز به سامانه توربوشارژ هست که هنوز قدرت خروجی دقیق آن برای بازار ایران مشخص نشده هست.

MG 360 - خودروی ام جی 360

ولی این پیشرانه توان تولید قدرتی بین ۱۲۷ الی ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور بیش از ۲۱۰ نیوتون متر دارد که این قدرت و نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. بعضی شنیده ها حاکی از آن هست که تیپ۱و۲و۳ حدود قیمتی به ترییب ۵۵، ۶۰ و ۶۵ میلیون تومان دارند و تا حد زیادی با روش رقابتی به جاده های ایران می آیند. در تست و بررسی ما، تیپ۲ این خودرو با موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار و گیربکس چهار دنده اتوماتیک حاضر بود که تا حد زیادی دید وسیعی از MG360 را به ما منتقل کرد.

۴- پشت فرمان MG360 چه حسی را انتفال می دهد؟

تست از غرب تهران آغاز شد و چند کیلومتری را با سرعت پایین برای بررسی اولیه طی کردیم. اولین مسئله، مصرف سوخت MG360 هست که می تواند با توجه به نوع قیمت گذاری نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. این خودرو در ترافیک های شهری، مصرف سوخت مناسبی را دارد و در شرایط متعادل عددی کمتر از ۹٫۵ لیتر را به ازاری هر ۱۰۰ کیلومتر به ما نشان می دهد. این در حالی هست که وقتی با MG360 به جاده ها می روید و حالت ECO آن را فعال می کنید، مصرف سوخت آن در جاده کمتر از ۶٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می شود و به صورت ترکیبی کمتر از ۷٫۵ لیتر می سوزاند.

MG 360 - خودروی ام جی 360

صندلی خودرو تا حد قابل قبولی راحت هست و افرادی با وزن و قد متفاوت، تقریبا روی آن راحت می نشیندند و فضای مناسبی را در اختیار دارند. فرمان برقی MG360 نیز از نظر عملکرد خوب بوده و سنسور فرمان آن در سرعت های مختلف میزان سفتی متفاوتی را به دست راننده منتقل می کنند. همچنین فرمان پذیری این خودرو سدان با توجه به نوع سیستم تعلیق که در جلو مک فرسون و در عقب H شکل Torsion Beam، تا حد قابل زیادی مناسب ارزیابی می شود و در مانورهای شهری می توان روی آن حساب کرد. البته که محور عقب این خودرو تعلیق آنچنان پیچیده ای ندارد و در نسخه فول آپشن که به سیستم ESP مجهز هست، کنترل و دقت پایداری بیشتری در MG360 احساس می شود. با اینکه عملکرد سیستم تعلیق این خودرو تا حد قابل قبولی ارزیابی می شود، ولی می توانست با نرمی بیشتر فاصله خود را از سایر رقبای چینی بیشتر کند.

با رانندگی خود سعی کردیم تا نحوه عملکرد گیربکس را بسنجیم. با این که در بعضی سایت ها اعلام می شود که پیشرانه MG360 با MG350 کاملا برابر هست و فرقی ندارد، ولی با کمی رانندگی و مقایسه می توان فهمید که سیستم انتقال قدرت جدید به مراتب بهتر از گیربکس قدیمی کار می کند. این گیربکس چهار دنده قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را دارد و حالت S (اسپورت) و W (برای جاده های لغزنده و برفی) روی آن تعبیه شده هست که هر کدام واکنشی متفاوت را به چرخ ها می دهند. عموما از گیربکس های چهار دنده نمی توان قابلیت خاصی را توقع داشت. در MG360 هم تا حد زیادی این مسئله صدق می کند. ولی تعویض دنده نرم و بدون تکان از ویژگی های این خودرو در تیپ۲ آن به حساب می آید که تا حد زیادی آرامش را به راننده و سرنشینان منتقل می کند.

MG 360 - خودروی ام جی 360

دنده ۱ این خودرو قدرت به نسبت مناسبی دارد و کشش اولیه خوبی را به خودرو می دهد. در دنده ۲ با حالت خنگی مواجه نیستیم، اما به خاطر دامنه زیاد این چرخ دنده، کمی از کشش آن کاسته می شود. ولی این مسئله باعث نشده تا فشار مضاعف به موتور بیاید و صدای موتور در داخل اتاق بپیچد. نکته جالب در مورد MG360 نحوه عایق کاری و صداگیری اتاق آن بوده که تا حد زیادی نسبت به رقبا هر رده قوی تر ظاهر شده هست. در دورهای بالای ۴۲۰۰rpm ورود صدای موتور به داخل اتاق آغاز می شود. این در حالی هست که بعضی رقبای چینی این خودرو، صدای آزاردهنده را از دور موتور ۳۰۰۰rpm به داخل اتاق می فرستند. همچنین وقتی در ترافیک رانندگی می کنید و یا خودرو به صورت درجا کار می کند، صدای موتور آن تا حد زیادی کم هست.

بعضی امکانات هم در MG360 باعث می شود تا راننده و سرنشینان احساس رضایت بیشتری را داشته باشند. مثلا مانیتور ۸ اینچی این خودرو کیفیت عملکرد بالایی دارد و از طرفی قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه را روی خود دارد و در گوشی هایی که به سیستم عامل IOS و اندروید مجهز هستند، برنامه های کاربردی آن ها را مثل Map در صفحه نمایشگر خود نشان می دهد. سانروف، سیستم کنترل باد لاستیک، سیستم ECO، کامپیوتر سفر، شیشه ها و آینه های برقی، دو کیسه هوا، تنظیم ارتفاع چراغ، بلوتوث روی فرمان، دوربین و سنسور عقب با خطوط پارک متغیر، تودوزی چرم، زیر آرنجی جلو و عقب از امکانات MG360 در مدل های پایه به حساب می آید. در نسخه فول تیپ۳، امکاناتی نظیر کیسه های هوای جانبی جلو، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و بعضی امکانات دیگر به آن اضافه می شود. ترمز MG360 در رانندگی شهری و جاده ای عملکرد به نسبت خوبی را دارد. ولی باید دانست که به خاطر نوع سیستم تعلیق و شباهت آن به ام جی GT نباید، در پیچ های تند از ترمز ناگهانی و محکم آن استفاده کرد.

MG 360 - خودروی ام جی 360

جمع بندی:

با توجه به اینکه MG360 برنامه صادرات را از ایران دنبال می کند، می توان به این مسئله اشاره کرد که کیفیت لازم جهت استفاده در کشورهای دیگر را دارد. همچنین بازخوردی که ما از نسخه ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار با گیربکس چهار دنده اتوماتیک دریافت کردیم، به مراتب بهتر از بعضی رقبای چینی در بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۵ میلیون تومان هست. در نتیجه می توان گفت که در صورت محقق شدن قیمت گذاری منطقی، MG360 می تواند رقابت را برای خودروهایی چون چری آریزو۵، جک J5 و پژو ۳۰۱ سخت کند.

نقاط قوت:

۱- کیفیت مناسب مواد به کار رفته در داخل
۲- امکانات رفاهی مناسب
۳- کم سر و صدا بودن اتاق (با توجه به اینکه خودرو مورد بررسی در تست های فنی بوده هست)
۴- فرمان نرم
۵- تعویض دنده نرم
۶- قیمت به نسبت مناسب
۷- فضای کابین مناسب

MG 360 - خودروی ام جی 360

نقاط ضعف:

۱- شاید طراحی ظاهری آن برای بعضی دلچسب نباشد
۲- استقبال از نسخه توربو به احتمال قوی باعث می شود تا تیپ های دیگر این خودرو به حاشیه بروند
۳- فضای پای ردیف عقب در بخش وسط آنچنان خوب نیست
۴- در کنار اینکه امکانات خوبی در خودرو وجود دارد، ولی بعضی افراد به دنبال سایر امکانات رفاهی هستند. مانند سیستم تهویه اتوماتیک و کروزکنترل
۵- تهویه برای ردیف عقب فقط از زیر صندلی های جلو انجام می شود
توجه: خودروی مورد بررسی از نسخه های وارداتی جهت تست فنی انتخاب شده هست. لذا لوگو «سایک روو» روی فرمان خودرو دیده می شود که در نسخه های تولید داخل متفاوت هست.

بروزرسانی در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۶

ام جی ۳۶۰ توربو تعیین قیمت شد و در ایران عرضه می شود

گروه صنعت خودروی آذربایجان علاوه بر نسخه‌ی استاندارد ام‌جی ۳۶۰ با پیشرانه‌ی ۱۱۰ اسب بخار، مدل جدید مجهز به موتور توربوشارژ ۱۳۰ اسب بخار را آماده‌ی عرضه و قیمت‌گذاری کرده هست.

چند ماه پیش، خبر از تولید ام‌جی ۳۶۰ در کارخانه‌ی خودروسازی تبریز دادیم. این محصول البته با پیشرانه‌ی ارزان‌تر پیش‌فروش شد و مهم‌ترین آپشن انتخابی آن، گیربکس اتوماتیک به جای جعبه‌دنده‌ی دستی بود. در مقاله‌ی بررسی جامع ام جی ۳۶۰ و معرفی مشخصات فنی این خودرو، اشاره کردیم که خودروی مورد بحث ساخت سایک موتور چین هست و صرفا برای عرضه در ایران و کشورهای خارج از چین، تحت برند MG عرضه می‌شود. این موضوع، با توجه به اینکه ام‌جی انگلیس تحت مالکیت سایک موتورز چین قرار دارد، انجام شده هست.

mg360

از سویی دیگر، ام جی ۳۶۰ یا همان روئی (Roewe 360) ساخت زیرمجموعه‌ی سایک موتور، با ۲ پیشرانه در چین تولید می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، نمونه‌ی استاندارد دارای پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر هست. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این خودرو در دو نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته عرضه می‌شود که می‌تواند وزن خالص آن را در بازه‌ی ۱۲۳۵ تا ۱۲۸۰ کیلوگرم نگه دارد. با این حساب، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۱۱.۵ تا ۱۲.۵ ثانیه ممکن می‌شود و نهایت سرعتی نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. بنا به ادعای شرکت سازنده، میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست که با سرعت ثابت در بزرگراه به ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری به ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

mg360

جالب اینجا هست که ام جی ۳۶۰ توربو در چین، دارای پیشرانه‌ی جذاب ۱.۴ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر هست که می‌تواند در زمانی حدود ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد؛ اما نمونه‌ی مونتاژ ایران، ۱.۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه، همراه گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۲۱۰۰ دور بر دقیقه خواهد بود.

عملکرد پیشرانه‌ی ام جی ۳۶۰ توربو در نمونه‌ی داخلی تفاوت فاحشی با نمونه‌ی توربوشارژ بازار چین ندارد؛ اما اختلاف چندانی هم با نسخه‌ی استاندارد و پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۱۱۰ اسب بخار نخواهد داشت. قیمت پیش‌فروش ام‌جی ۳۶۰ توربو مونتاژ گروه صنعت خودروی آذربایجان، ۷۷.۷ میلیون تومان تعیین شده هست که شامل گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و تیپ ترونیک ساخت آیسن ژاپن نیز می‌شود.

mg360

آپشن‌های رفاهی و فنی ام جی ۳۶۰ توربو، شامل نمایشگر لمسی ۸ اینچ ناوبری ماهواره‌ای، دوربین پارک و سنسور عقب، پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای به کمک ۴ بلندگو، اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، در کنار درگاه‌های USB و AUX می‌شوند. از دیگر آپشن‌های مخصوص این مدل می‌توان به سانروف برقی، چراغ مطالعه و تکیه‌گاه صندلی عقب، تنظیم دستی ۶ جهته‌ی صندلی راننده و قابلیت تغییر گودی کمر، صندلی‌های چرم، سیستم روشنایی روز و سردنده‌ی کروم –چرم، اشاره کرد. ام جی ۳۶۰ توربو با ترمز ABS و فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) عرضه می‌شود. سیستم کمکی ترمز (BA) و مدیریت ترمزها در هنگام حرکت مارپیچ (CBC) در ام جی ۳۶۰ وجود دارد.

گروه صنعت خودروی آذربایجان، فعلا مدل استاندارد ۱۱۰ اسب بخار با گیربکس اتوماتیک را پیش‌فروش نمی‌کند. این تصمیم احتمالا برای جلب توجه خریدار به نمونه‌ی توربو گرفته شده هست. با این حساب، ام جی ۳۶۰ مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و جعبه‌دنده‌ی دستی، ۵۷.۷ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود و با مدل توربوشارژ دنده اتوماتیک، ۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما